Kinderboekenweek 2025

De Kinderboekenweek is voor de boekhandels een tijd van ongekende drukte. Niet alleen de verkoop stijgt, maar ook de logistiek, het bezoek aan scholen en de promotie van lezen vragen alle aandacht. We spraken met Carolien Rip, eigenaresse van kinderboekwinkel Silvester in Zoetermeer, over de hectiek, het Kinderboekenweekgeschenk en de kracht van het lezen zelf.

Lexie

Het Kinderboekenweekboek van dit jaar, Lexie, vertelt het verhaal van een meisje met dyslexie. Op een avond ziet ze een vallende ster en wenst ze dat er geen lastige woorden meer bestaan. Maar als ze de volgende dag op school komt, blijkt haar wens letterlijk te zijn uitgekomen: niet alleen de woorden zijn verdwenen, maar ook mensen, voorwerpen en zelfs de juf! Samen met haar beste vriend Riff gaat Lexie op zoek naar een oplossing.

Carolien Rip noemt het boek “briljant”. “Het laat zien wat Lexie ondanks haar dyslexie wél kan: haar creativiteit, haar fantasie.” “En dat zonder belerend te zijn, er zit juist veel humor in het boek.” Volgens haar is het een belangrijk boek, omdat kinderen met dyslexie of ADHD zich er eindelijk in kunnen herkennen. “Representatie in kinderboeken is zó belangrijk.”Zoals kinderboeken met meer diversiteit, gelukkig zien we dit steeds meer terugkomen. Dit is mooi om te zien. ”Elk kind verdient een verhaal waarin het zichzelf terugziet.”

De hectiek van de Kinderboekenweek

Wie denkt dat de Kinderboekenweek vooral gezellig is, heeft het mis. “Ja, het is echt veel drukker,” vertelt Carolien. Vanaf de eerste dag loopt de winkel vol, met zaterdag als absolute piek. “De tweede week is iets rustiger, maar nog steeds drukker dan normaal.”   De voorbereidingen beginnen weken van tevoren. “De winkel moet herbevoorraad, de etalages in orde, ik ben een beetje een Pietje precies,” zegt ze lachend. Ik wil dat alles perfect is.

Boeken buiten de winkelmuren

De Kinderboekenweek beperkt zich niet tot de winkel. Carolien bezoekt jaarlijks diverse basisscholen met een eigen boekenmarkt. “Zo bereiken we kinderen die niet zo snel naar de winkel komen.” “Ze kunnen de boeken zien, aanraken en meteen vragen stellen.”

Ze doet dit samen met vrijwilligers. Ook vaste activiteiten, zoals het wekelijkse voorleesuurtje, blijven doorgaan.

Het geschenk met een dubbel gevoel

Het Kinderboekenweekgeschenk zorgt elk jaar voor extra aandacht. Dit jaar zat er een pretparkkaartje bij leuk, maar volgens Carolien ook een beetje dubbel. “Laat de Kinderboekenweek vooral over lezen gaan,” zegt ze. “Sommige klanten willen meerdere geschenken bij één boek, terwijl wij daar ook voor betalen.” “Het is echt een cadeautje van ons.” Ze betwijfelt of zulke acties niet-lezers aanzetten om meer te lezen. “Beter is het om te laten zien hoe leuk lezen kan zijn. “Daar begint het leesplezier.”

Strips, klassiekers en nieuwe helden

Carolien ziet dat kinderen tegenwoordig op veel manieren aan lezen toekomen. “Als een kind een strip leest, vind ik dat prima het leest dan in elk geval.” Strips kunnen een mooie opstap zijn naar dikkere boeken.”

Oude favorieten blijven ook nog erg populair. De boeken van Roald Dahl, Tonke Dragt en Paul Biegel verkopen nog altijd goed. De kleine kapitein, De mooiste vis van de zee, Raad eens hoeveel ik van je hou, ze blijven tijdloos.” Andere series, zoals De Vijf, doen het minder goed. “Die voelen wat ouderwets, zelfs met een nieuw jasje.”

Lexie het Kinderboekenweek geschenk
Delen is lief!

Laat een reactie achter