Weet jij hoe je borstkanker kan herkennen?

De afgelopen decennia is de overlevingskans bij borstkanker sterk toegenomen, tegenwoordig is de kans op overleven bij borstkanker nu meer dan 90%, terwijl dit 30 jaar geleden slechts rond de 50% lag. Deze vooruitgang is mede te danken aan de toegenomen bewustwording en aandacht voor borstkanker, evenals de verbeterde mogelijkheden voor vroege opsporing. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is het bevolkingsonderzoek. Vrouwen tussen de 50 en 75 jaar worden eens per twee jaar uitgenodigd voor een mammografie. Sinds 2021 is dit door personeelstekorten tijdelijk verlengd naar gemiddeld 1 keer in de 30 maanden. Het blijft belangrijk dat vrouwen ook zelf alert blijven. Een mammografie is namelijk niet altijd volledig accuraat, bij sommige vrouwen met dicht borstweefsel kunnen afwijkingen moeilijker zichtbaar zijn. Zelfonderzoek en alertheid op veranderingen in de borsten blijven daarom een waardevolle aanvulling op het bevolkingsonderzoek.

Zelfcontrole, er vroeg bij zijn

Hoe eerder borstkanker ontdekt wordt, hoe beter de vooruitzichten. Daarom is zelfonderzoek belangrijk. Controleer regelmatig je borsten op veranderingen, zoals:

Knobbeltjes, grootte en symmetrie van je borsten. Veranderingen in vorm of huid: dimpling, roodheid, intrekking Verandering in de tepels intrekken, vocht of bloedverlies Pijn of intrekkingen van de huid

  1. Kijk in de spiegel Ga rechtop staan met je armen langs je lichaam.
  2. Til je armen op Kijk opnieuw of er huidveranderingen of afwijkingen zichtbaar zijn.
  3. Voel liggend of staand (bijvoorbeeld onder de douche) Gebruik de vingertoppen van je drie middelste vingers. Voel met kleine cirkelende bewegingen het hele borstweefsel af: van je sleutelbeen tot je ribben, van je oksel tot je borstbeen. Oefen lichte, middelmatige en stevige druk om verschillende weefsellagen te voelen. Vergeet je oksels niet, daar zitten ook klieren.
  4. Herhaal aan beide kanten.

In de afbeelding staat hoe je dit bij jezelf kunt controleren.

Borstkanker awareness maand

De roze oktober campagne begon in de jaren ’80 in de Verenigde Staten, toen de pink ribbon (roze lintje) symbool werd voor borstkanker awareness. Oktober werd gekozen om wereldwijd aandacht te vragen door middel van acties, evenementen en campagnes. In winkels worden roze armbandjes en kleine items verkocht waarvan de opbrengst naar onderzoek gaat. In verschillende steden trekken mensen hun wandelschoenen of hardloopschoenen aan voor evenementen zoals een Pink Walk of een Run for Pink. Hele groepen bewegen samen, vaak met een foto van een geliefde op het shirt, en laten zien dat niemand er alleen voor staat en om geld in te zamelen. Gebouwen kleuren roze wat zorgt voor kracht en solidariteit

Delen is lief!

Laat een reactie achter